Selekta vastaa: Työnhaun usein kysyttyä

”Hattu kouraan, ovesta sisään ja työt alkaa maanantaina.”

Maailma muuttuu jatkuvasti, ja sen tuomat uudet haasteet näkyvät myös työnhaussa. Vahva murrosvaihe antaa jalansijaa pitkään toimineille tekniikoille,
mutta toivottaa tervetulleeksi myös uusia lähestymistapoja asioihin. Tähän artikkeliin on listattu usein kysyttyjä kysymyksiä, ja niiden vastauksia. Kysymykset
esitti uravalmentaja Rosa-Maria Tuisku Jyväskylän Anakomilta ja vastaukset on koottu yhdessä Selektan HR-tiimien kesken.

Useimmiten esiintyvä kysymys koskee sähköisen lomakkeen täyttämistä ja liite-CV:tä? Ovatko molemmat tarpeellisia?

Sähköinen lomake nopeuttaa rekrytointiprosessia, kun hakijoita on enemmän. Selkeä kaavake näyttää tiedot rekrytoivalle henkilölle tiedot aina samassa kohdassa,
jolloin tärkeimpien seikkojen, kuten työhistorian näkeminen on vaivatonta. Profiilit käydään tarkoin läpi, mutta hyvä ensivaikutelma saa pureutumaan hakemukseen tarkemmin. Hakemuslomakkeelle on hyvä kirjata kahdesta kolmeen tärkeintä tai viimeisintä työkokemusta, kun CV tai avoin hakemus kertovat tarkemmin. Työnantajaa kiinnostaa enemmän onko hakijalla asiasta kokemusta 2 päivää vai 6 vuotta.

Haastatteluvaiheessa lomake näkyy haastattelijalle suoraan. Jos hakija täyttää tiedot etukäteen päästään haastattelussa käsittelemään paremmin osaamista päivämäärien sijasta. Jos on pitkä työhistoria, tärkeintä on tuoda esiin merkityksellisimmät paikat; pitkät työsuhteet tai erikoisemmat työtehtävät ja vastuut.

Minkälainen on sitten hyvä CV? Kerron usein valmennettaville, että yhtä oikeaa vastausta ei ole, mutta onko joitain vinkkejä, joita hakijan kannattaa ottaa huomioon?

Liitteeksi lisättävän ansioluettelon tulee ensisijaisesti sisältää selkeästi yhteystiedot, mitä/missä/milloin on työkseen tehnyt. Työhistorian voi kuvata vaikka kokonaisilla lauseilla, jos listauksen tekeminen tuottaa ongelmia, kunhan siitä tulee ilmi ajanjaksot ja työnkuva. CV kannattaa liittää yksisivuisena pdf:nä tai Word-tiedostona, jotta sen avaaminen onnistuu varmasti myös vastaanottajan koneella.

Ansioluettelossa voi mainita työn kannalta merkitykselliset harrastukset; esimerkiksi hitsaustaito, maalaaminen ynnä muut alaan liittyvät taidot. Ansioluettelo on hyvä tukiväline myös hakijalle, jotta työhistoria voidaan helpommin käydä läpi. Jos hakija haluaa visuaalisesti näyttävän CV:n, sitä varten löytyy hyvin ohjeita ja verkkosivuja, mutta tässäkin kannattaa muistaa asiapohjaisuus.

Pitääkö hakemukseen liittää kuva? Ja minkälainen kuva pitää olla?

Kuva antaa haastattelijalle kasvot hakemuksen takana, ja sitä kautta luottamusta. Rakennuksilla, teollisuus ja logistiikassa meillä on käytössä Valtti-järjestelmä, johon tarvitaan passikuvamainen valokuva. Kuva voidaan ottaa myös haastattelussa, jos ei sitä ole valmiina hakemuksessa.

Kun työnhakijaa esitellään asiakasyritykselle jäävät kasvot tekstiä paremmin mieleen.

Onko ansioluetteloon tärkeää lisätä lyhyt kuvaus itsestäsi? Lisääkö se luotettavuutta vai onko siinä lainkaan lisäarvoa?

Pieni hissipuheen kaltainen esittely CV:ssä on ihan hyvä idea. Tärkeää kuitenkin on se, miten tilan hyödyntää. Rekrytoinnin kautta relevanttia on tieto, minkälaisia tehtäviä hakija on tehnyt ja minkälaisissa kohteissa ennemmin kuin perheenjäsenet tai ikä. Ne ovat tärkeitä tekijöitä kuvaamaan persoonaa, mutta ansioluettelon tarkoitus on tuoda ilmi osaaminen, jota myyt työnantajalle. Hakijan kannattaa asettaa itsensä laatikon ulkopuolelle ja miettiä, mitkä ominaisuudet ja kokemukset ovat tärkeimpiä. Esimerkiksi ”Sisäpuolen pitkän linjan timpuri, joka on tehnyt alakattoja, keittiötä ja saunaremontteja urallaan eniten” kuvaa hakijaa paremmin kuin ”Joka paikan työmies”.

Jos on jo laittanut hakemuksen, päteekö se muihin vastaaviin hakuihin?

Yksi hakemus ei automaattisesti täyty kaikkialle. Lomakepohjainen järjestelmä tallentaa tietosi, ja lähettää Sinulle käyttäjätunnukset tallentamisen jälkeen. Näillä tunnuksilla pystyt muokkaamaan profiilia tai hakemaan muihinkin työpaikkailmoituksiin. Tällöin profiilisi nousee kyseisen työpaikan alle hakijaksi.

Haastattelussa käymme tarkoin läpi, minkälaisia töitä haluaisit tehdä, ja millaisiin tehtäviin soveltuisit. Näiden piirteiden perusteella, lisäämme tehtävänimikkeitä
profiilisi, ja löydyt meidän sisäisissä hauissamme, kun etsimme vapaana olevia tekijöitä. Yhdellä haastattelulla olet mukana monissa rekrytointiprosesseissa. Päätös
työn vastaanottamisesta on kuitenkin Sinulla.

Yleisesti työhakemuksesta? Mitä kohtia tulee täyttää ja mitä tarkoittaa ”kerro itsestäsi”?

Jokainen rekrytoija on erilainen, mutta ihminen. Lomakkeen laatikoiden koko kertoo, että voit kertoa itsestäsi lyhyesti ja liittää mukaan erillisen hakemuksen, jossa kerrot enemmän, niin halutessasi. ”Kerro itsestäsi” kohdassa haetaan tietoa siitä, mitä töitä etsit, milloin olet käytettävissä ja millä haluat työskennellä. Vastaavasti ”Viimeinen työkokemus”-kohta antaa tilaa kertoa, mitä olet viimeisimmässä työssäsi tehnyt. Esimerkiksi ”Etsin rakennusalan töitä Pohjanmaan alueelta. Timpurin ja rakennustyöntekijän työt onnistuvat vaikka silmät ummessa. Olen käytettävissä syyskuulta 2020”, johon jatko ”Viimeisimpänä olen toiminut saneeraustyömaalla nokkana. Tehtäviini kuului muun muassa listoitukset, oviasennukset sekä kalusteasennukset”. Enemmän työhistoriaa voi avata sitten ansioluettelossa tai lomakkeen ”Työhistoria”-osiossa.

Muita huomioita kohtia ovat ajokortti ja auton käytettävyys, turvakortit sekä sijainti. Turvakortille on varattu tila numerosarjalle sekä voimassaoloajalle (9/20 on voimassa 30.09.2020 asti). Sijainnin merkitseminen on äärimmäisen tärkeää varsinkin avointa hakemusta kirjoittaessa. Lisätietoja kenttään voi kirjoittaa erilaisista vaatimuksista tai toiveista. Esimerkiksi näin koronan aikaan kannattaa kirjoittaa, jos on karanteenissa tai vasta tullut ulkomailta, jolloin haastattelu toteutetaan sen mukaisesti.

Voinko ottaa yhteyttä töihin liittyen?

Oman aktiivisuuden esiin tuominen on hyväksi, ja suositeltavaa. Jos työnhakusi aikana esiintyy kysymyksiä, nopeimmin saat vastauksen puhelimitse ilmoituksen
yhteyshenkilön kautta. Tärkeintä on kunnioittaa myös työnantajaa. Jatkuva soittaminen ilman varsinaista asiaa, voi vaikuttaa työntekijämielikuvaasi
negatiivisesti. Sinuun otetaan luvatusti yhteyttä, kun rekrytointiprosessi osuu kohdallesi.

Huomioithan, että joissakin rekrytointitoimeksiannoissa konsultti ei välttämättä pysty kertomaan tarkasti asiakasyritysten tietoja salassapitovelvollisuuden vuoksi. Jos valinta kohdistuu Sinuun, saat tarkan tiedon yrityksestä ja työnkuvasta ennen sopimuksen tekoa, jolloin Sinulla on edelleen valta valita, otatko työn vastaan.

Mikä olisi optimaalinen tapa hakea; lomake vai soitto? Entä jos on jo käynyt haastattelussa? Jos ei yhteydenottoa kuulu hakemuksen laittamisen tai haastattelun jälkeen, kannattaako soittaa?

Hakemus on aina ensimmäinen askel. Samalla, kun hakija soittaa HR löytää tiedot jo järjestelmästä hakemuksen kautta. Jos hakemus tuntuu hankalalta, voi siihen jättää yhteystiedot ja soittaa perään ajatuksella, että hakemus tuotti ongelmia, mutta haluaisi kertoa itsestään. Tällöin HR voi käydä läpi tietoja jo puhelimessa. HR-koordinaattori käsittelee kaikki alueen työpaikat, joten soittaessa on hyvä muistaa, mitä paikkaa on hakemassa.

Kun soittaa kylmäsoiton kysyäkseen lisätietoja, kannattaa miettiä valmiiksi, mitä haluaa kysyä. Esimerkiksi ”Miten voin täyttää hakemuksen”/”Miten edetään tästä?”/”Tuliko hakemus perille”/”Voinko kertoa hieman itsestäni hakemukseni lisäksi?”. Ei kannata soittaa vain soittamisen ilosta, jokainen hakija käydään läpi kuitenkin. Puhelussa kannattaa muistaa, ettei HR välttämättä voi kertoa salassa pidettäviä tietoja, kuten asiakasyritystä.

Haastattelussa käydään tarkoin läpi, minkälaisia työtehtäviä hakija etsii, ja sitä kautta hänet voidaan esitellä moneen paikkaan. Toimipisteen henkilökunta esittelee hakija kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joihin profiili täsmää, ja sitä kautta asiakasyritys tekee päätökset. Aikaa kannattaa antaa muutama viikko, työnhaku ei aina tapahdu sormia napsauttamalla, vaikka joskus puhelu voikin tulla jo seuraavana aamuna.

Voiko haastattelijalta kysyä palautetta omasta hakemisesta?

Totta kai voi kysyä! Tärkeää on vain, kuinka asiat kysyy; älä syytä työnantajaa, jos et ole vielä saanut työtarjousta. Henkilöstövuokrauksen tehtävä on löytää oikea työpaikka oikealle tekijälle, ja lopullisen valinnan tekee asiakasyritys. Sen sijaan voit kysyä, mikä on rekrytoinnin tila tai voitko vielä tehdä jotain haun etenemisen.

Hakijan kannattaa aina soittaa itse; uravalmentaja tai tukihenkilö voi olla kaiuttimessa toisella puolella puhelua mukana, mutta vain hakija on hakemassa työpaikkaa. Toinen henkilö voi myös aloittaa puhelun ja kertoa avoimesti ”Hakijaa jännittää, olisiko sinulla hetki aikaa?”, jonka jälkeen puhelu siirtyy hakijalle. Oli kyse sitten palautteesta tai lisäkysymyksistä.

Miten kirjaan aukot työhistoriassa? Miten kirjaan ikäni? Vaikuttaako ne eteenpäin pääsemisessä?

Lähes tulkoon jokaisella, on elämässään aikoja, kun ei ole mukana työelämässä. Kyseessä voi olla huono työllistymistilanne, sairastuminen, perhevapaa tai vaikka oma loma eikä mikään niistä tee hakijasta huonompaa. Tärkeintä on olla tässäkin asiassa avoin ja kertoa, missä mennään. Asiakasyritykselle ei lähde salassa pidettäviä tietoja eikä tietoja esimerkiksi aukkojen syystä. Meitä työnantajana kiinnostaa aukot vain siksi, että tiedämme, mikä on tilanne.

Voinko hakea paikkaa, jossa ei vaadita kokemusta tai etsitään vasta-alkajia, jos ei ole koulutusta? Onko tällöin mitään mahdollisuutta päästä töihin?

Aina kannattaa hakea! Jokainen hakija käydään läpi ja pyritään kontaktoimaan. Jos hakijasta tulee mielikuva, että haluaa uudelle alalle ja on valmis suorittamaan esimerkiksi työturvakortin tarvittaessa. Kerro, miksi olisit hyvä tehtävään ja mikä sinua siinä kiinnostaa. Tärkeintä tällaisessakin haussa on rehellisyys. Ole realisti omasta osaamisestasi ja palkkatasostasi.

Yleisiä ohjeita haastatteluun?

Noudata haastatteluaikatauluja. Turvavälien ja aikataulujen noudattaminen sujuvoittavat hetkeä ja jokainen hakija saa tasapuolisen kohtelun. Henkilötasolla tärkeää on perussiisti olemus ja hygienia. Henkilöstövuokrauksessa hakija voidaan haastatella ensin toimistolla, jonka jälkeen toinen vaihe toteutetaan asiakasyrityksen tiloissa heidän kanssaan. Tällöin hr-koordinaattori saa alkuun käsityksen minkälaisia töitä hakija etsii ja minkälaisiin yrityksiin hän kävisi.

Mistä saan työvaatteet? Hankinko vuokratyöntekijänä itse vakuutukset ja työterveyshuollon?

Selektan työntekijänä saat aina asianmukaiset ja uudet työvaatteet töihin lähtiessäsi. Pidämme huolen varusteiden sopivuudesta myös työsuhteen aikana. Olemme yhden
puhelinsoiton päässä, kun tarvitset uusia varusteita tai työkaluja. Kauttamme olet oikeutettu sopimuksen mukaiseen yksityiseen työterveyshuoltoon sekä tapaturmavakuutuksiin. Lisätietoja saat yhteyshenkilöltäsi työsuhteen alkaessa.

Jäikö kysyttävää? Kerro meille!
Yhteystiedot

Teksti Saara Purhonen